Advocatenkantoor Zwinkels BV |

Advocatenkantoor Zwinkels BV

+31 (0)174 631864   info@zwinkelsadvocatenkantoor.nl
  • Home
  • Specialisaties
    • Bouwplannen mogen uitvoeren
    • Bedrijfsvoering mogelijk maken
    • Projectontwikkeling laten doorgaan
  • Blogs
  • Team
    • Referenties
  • Informatie
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy policy
    • Kantoor klachtenregeling
  • Contact
Home / Projectontwikkeling laten doorgaan / Aansprakelijkheid van de gemeente bij vergunning van rechtswege

Aansprakelijkheid van de gemeente bij vergunning van rechtswege

30 april 2019 | Categorie: Projectontwikkeling laten doorgaan

vergunning rechtswegeWij hebben eerder geschreven over de vergunning van rechtswege. Die ontstaat als de gemeente niet binnen de termijn van acht weken na de formele vergunningaanvraag een vergunning verleent. De vergunning van rechtswege kan alleen ontstaan als de bouwaanvraag past binnen het bestemmingsplan, of door middel van een kruimelvergunning kan worden verleend.

Het gebeurt vaak dat de gemeente, nadat de vergunning van rechtswege is ontstaan, alsnog een besluit neemt en de vergunning weigert. Dit is eigenlijk niet mogelijk: als een vergunning van rechtswege is ontstaan is dat de geldende vergunning, en mag de gemeente op dezelfde aanvraag geen nieuw besluit nemen. Toch gebeurt dat vaak. Soms hebben partijen helemaal niet door dat al een vergunning van rechtswege is ontstaan. De gemeente kan ook van mening zijn dat de bouwaanvraag wél in strijd is met het bestemmingsplan, zodat er geen vergunning van rechtswege is ontstaan. Als later blijkt dat dit een onjuist standpunt is, kan er voor de aanvrager behoorlijke schade ontstaan, bijvoorbeeld doordat er veel tijd is verloren.

Aansprakelijk zijn

De gemeente kan aansprakelijk zijn voor de schade die daardoor ontstaat. Om deze schade te kunnen vorderen moet eerst bij de bestuursrechter komen vast te staan dat de vergunning van rechtswege is ontstaan. Hierna kan degene die schade die hierdoor schade lijdt de gemeente aansprakelijk stellen en een procedure bij de civiele rechter starten.

Eerste grond
In een uitspraak van 15 maart 2019 heeft de Hoge Raad omschreven dat de gemeente in zo’n geval op drie gronden aansprakelijk kan zijn. In de eerste plaats is het besluit tot weigering van de vergunning onrechtmatig. Een besluit dat door de bestuursrechter is vernietigd is altijd onrechtmatig, zodat dat niets nieuws is. Dit besluit is onrechtmatig vanaf het moment dat het is genomen, zodat vanaf dat moment de schade berekend kan worden. Of schadevergoeding uitgekeerd moet worden is afhankelijk van de vraag of de schade als gevolg van het niet doorgaan van het bouwproject in causaal verband staat met dit onrechtmatige besluit. In dit geval kon dit niet worden aangetoond.

Tweede grond
Ten tweede kan aansprakelijkheid bestaan op de grond dat het bestuursorgaan te laat op een aanvraag heeft beslist. Te laat beslissen leidt niet zonder meer tot aansprakelijkheid. Om die aansprakelijkheid te laten bestaan zijn bijkomende omstandigheden vereist, die in deze zaak onvoldoende waren gesteld.

Derde grond
Een derde grond voor aansprakelijkheid is dat de gemeente de aanvrager van de vergunning niet ervan in kennis heeft gesteld dat de aangevraagde vergunning van rechtswege is verleend. Het is voor het eerst dat dit als een apart zorgvuldigheidsvereiste op grond waarvan aansprakelijkheid kan ontstaan wordt vermeld. Ook in dat geval moet vaststaan dat de gemeente door de aanvrager niet in te lichten, de zorgvuldigheid heeft geschonden. Het is dus niet zonder meer onrechtmatig. Wél is het goed te weten dat de gemeente in beginsel onrechtmatig handelt door de aanvrager niet op de hoogte te stellen. Gemeenten lijken hier namelijk nogal gemakkelijk mee om te gaan. Het is meermalen voorgekomen dat een gemeente nog een afwijzend besluit op een aanvraag neemt, nadat wij de gemeente erop geattendeerd hadden dat al een besluit van rechtswege was genomen.

Schadevergoeding

Schadevergoeding vorderen van de overheid in verband met een ten onrechte geweigerde vergunning is niet simpel en leidt meestal niet tot een toewijzing van een schadevordering. Ook al staat vast dat een besluit tot weigering van een vergunning onrechtmatig is, zijn er altijd bijkomende omstandigheden nodig waardoor de gemeente ook verplicht wordt om schade van de vergunningaanvrager te vergoeden. Ook in deze uitspraak werd cassatie tegen de afwijzing van schadevergoeding door het Hof door de Hoge Raad afgewezen.

Advocatenkantoor Zwinkels stelt haar blogs zorgvuldig samen op basis van de op dat moment geldende regelgeving. Onze blogs kunnen door de actualiteit worden achterhaald en hebben een algemeen karakter waardoor zij niet als juridisch advies kunnen worden beschouwd.

Tags: Aansprakelijkheid, Gemeente, Vergunning van rechtswege

Deel dit artikel:

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoekt u iets specifieks?

Lees meer over mijn specialisaties

  • Algemeen
  • Bedrijfsvoering mogelijk maken
  • Bouwplannen mogen uitvoeren
  • Projectontwikkeling laten doorgaan

Populaire onderwerpen

Besluit Omgevingsrecht bestemmingsplan Bouwvergunning Gemeente Handhaving Kruimelregeling omgevingsvergunning Vergunningaanvraag Vergunningvrij bouwen Westland

Gerelateerde blogs

vergunningaanvraag

1 mei 2019
Projectontwikkeling laten doorgaan

Is de gemeente verplicht handhavend op te treden tegen gebruik als burgerwoning?

In het buitengebied worden veel bedrijfswoningen niet meer als zodanig gebruikt. Deze woningen hebben de bestemming “Bedrijfswoning”, maar worden bewoond als burgerwoning. Gemeenten zijn vaak heel terughoudend om tegen bewoning van een bedrijfswoning op te treden. De Raad van State heeft recent beoordeeld of de gemeente verplicht kan worden om
Lees meer »

parkeerplaatsen

23 april 2019
Projectontwikkeling laten doorgaan

Illegale parkeerplaatsen tellen niet bij een vergunningaanvraag

Parkeernormen zijn vaak keihard. Er moet voldaan worden aan deze normen, of er moet goed onderbouwd worden waarom ervan afgeweken kan worden. Het niet voldoen aan deze voorwaarden, hoe goed uw plan verder ook is, leidt vaak tot afwijzing of vernietiging van een vergunning. Maar stel dat door uw bouwplannen
Lees meer »

plattelandswoning

5 maart 2019
Projectontwikkeling laten doorgaan

Zo verandert u een bedrijfswoning in plattelandswoning

Regelmatig krijgen wij vragen over de omzetting van agrarische bedrijfswoningen naar plattelandswoningen.  Dit is mogelijk geworden door een wet uit 2013. De Wet plattelandswoning biedt de mogelijkheid om een bestaande bedrijfswoning op een agrarisch perceel te gebruiken voor bewoning door een derde. De woning mag dus gebruikt worden voor bewoning
Lees meer »

Naar alle blogs
logo Zwinkels

Meld u aan voor de nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Advocatenkantoor Zwinkels BV

Advocatenkantoor Zwinkels BV

Middel Broekweg 120a
2675 KJ Honselersdijk

T: +31 (0)174 631864F: 0174 626786E: info@zwinkelsadvocatenkantoor.nl

Rechtspositie: BV
KvK-nummer: 76054721
BTW: NL860491286B01
Volg ons op:
  • Home
  • Specialisaties
    • Bouwplannen mogen uitvoeren
    • Bedrijfsvoering mogelijk maken
    • Projectontwikkeling laten doorgaan
  • Blogs
  • Team
    • Referenties
  • Informatie
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy policy
    • Kantoor klachtenregeling
  • Contact

Blogs

17 augustus 2022

Wat te doen voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet?

Lees meer »

24 september 2021

Westland wil oude strijdigheden in het buitengebied legaliseren

Lees meer »

Copyright © 2023 Advocatenkantoor Zwinkels BV - All rights reserved

  • Home
  • Algemene voorwaarden
  • Privacy policy Advocatenkantoor Zwinkels