Advocatenkantoor Zwinkels BV |

Advocatenkantoor Zwinkels BV

+31 (0)174 631864   info@zwinkelsadvocatenkantoor.nl
  • Home
  • Specialisaties
    • Bouwplannen mogen uitvoeren
    • Bedrijfsvoering mogelijk maken
    • Projectontwikkeling laten doorgaan
  • Blogs
  • Team
    • Referenties
  • Informatie
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy policy
    • Kantoor klachtenregeling
  • Contact
Home / Algemeen / Wat te doen voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet?

Wat te doen voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet?

17 augustus 2022 | Categorie: Algemeen, Bouwplannen mogen uitvoeren

Het lijkt er echt op alsof de inwerkingtreding van de Omgevingswet per 1 januari 2023 zal zijn. Pas half juli, bij de behandeling in de Eerste Kamer, werd duidelijk dat er een grote kans is dat de wet op die datum echt in werking treedt. De dag die je wist dat zou komen…. Het lijkt erop alsof men is overvallen door deze mogelijke snelle inwerkingtreding van de Omgevingswet. Wat kun je nog doen in de 4 maanden die resten tot de (mogelijke) overgang naar de Omgevingswet?

inwerkingtreding omgevingswet

Aanvraag omgevingsvergunning

Als je een vergunning aanvraagt, en je wilt dat die onder de bestaande wetgeving wordt behandeld, is het voldoende dat je de aanvraag indient voor 1 januari 2023. In dat geval blijft de bestaande wetgeving van toepassing. Dat lijkt het meest van belang voor een vergunningaanvraag voor een grote afwijking van het bestemmingsplan. Het tijdig indienen van de vergunningaanvraag is voldoende. Voor de behandeling van deze aanvraag blijft alles zoals het nu is. Het is mogelijk om de afwijking van het bestemmingsplan nu aan te vragen, en de omgevingsvergunning om te bouwen na 1 januari. De aanvraag bouwvergunning kost immers veel meer tijd.

Indienen bestemmingsplan of wijzigingsplan

Voor bestemmingsplannen en wijzigingsplannen geldt een andere regeling. Hiervoor geldt dat de bestaande wetgeving alleen van toepassing blijft als een ontwerpplan is gepubliceerd voor 1 januari. Om een ontwerpplan te publiceren is veel meer voorbereiding nodig, zowel van de initiatiefnemer als van de gemeente. De initiatiefnemer moet een volledig ontwerpbestemmingsplan of -wijzigingsplan aanleveren. De gemeente moet het plan beoordelen, het wettelijke vooroverleg voeren en formeel besluiten het plan te publiceren. De gemeente moet het plan voor overleg voorleggen aan andere (overheids)partijen, zoals de provincie en de veiligheidsregio. Hun commentaar moet eventueel worden verwerkt in het ontwerp bestemmingsplan of – wijzigingsplan. Daarna moet B&W het plan goedkeuren en moet het voor 1 januari ter inzage worden gelegd.

Er geldt geen wettelijke termijn voor de behandeling tot aan het publiceren van het ontwerpplan. Naar schatting is met deze behandeling tenminste 2 maanden gemoeid voor een wijzigingsplan, en 3 maanden voor een bestemmingsplan. Ik ga ervan uit dat de gemeente genoeg heeft aan twee maanden voor de behandeling van een wijzigingsplan, omdat aan de procedure (iets) minder eisen worden gesteld dan bij een bestemmingsplan. Dat betekent dat het ontwerpplan op zijn laatst op 1 november of 1 oktober moet worden ingediend. In die 2 of 3 maanden die dan nog resten zal er alsnog met stoom en kokend water gewerkt moeten worden aan de doorloop van het plan om dit tijdig ter inzage te leggen. Naar verwachting zullen er de laatste weken van december dikke Staatscouranten met veel publicaties verschijnen.

Het indienen van een ontwerpbestemmingsplan zal op deze korte termijn alleen lukken als dat ontwerpplan al bijna gereed is. Onder de Omgevingswet gelden ongeveer dezelfde mogelijkheden voor een wijziging van de bestemming. Dit is anders voor een wijzigingsplan of uitwerkingsplan. In de Omgevingswet verdwijnt de mogelijkheid voor een wijzigingsplan of uitwerkingsplan. De mogelijkheid om een wijzigingsplan of uitwerkingsplan op te stellen vervalt daardoor, zodat je daar na 1 januari geen gebruik meer van kan maken. Als het bestemmingsplan een wijzigingsmogelijkheid bevat waar je gebruik van wilt maken, is het dus noodzakelijk om dat plan nog dit jaar in te dienen. Het is belangrijk om met de gemeente snel in overleg te gaan over je plan, én heel snel het ontwerpplan zelf gereed te maken.

Hoe werkt het uit in de praktijk?

Pas half juli is er enige duidelijkheid ontstaan over de mogelijke inwerkingtreding per 1 januari. Gemeenten zullen zich nu beraden hoe daarmee om te gaan. Ik verwacht dat er in september aankondigingen komen hoe zij daar mee omgaan. Mogelijk zullen zij de laatste indieningsdatum veel eerder zetten dan strikt noodzakelijk is, juist om problemen in het eind van het jaar te voorkomen. Ik heb al een aankondiging gezien van een gemeente die stelt dat een ontwerpplan uiterlijk per 1 september moet worden ingediend, om voor 1 januari gepubliceerd te kunnen worden. Dat laat nu wel heel weinig ruimte.

Ik pleit ervoor om de overgangstermijn waarbij een plan nog onder het oude recht kan worden ingediend te verlengen. Door de langdurige onduidelijkheid over de inwerkingtreding van de Omgevingswet is het redelijk om daarvoor een langere overgangstermijn te scheppen.

Deel dit artikel:

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoekt u iets specifieks?

Lees meer over mijn specialisaties

  • Algemeen
  • Bedrijfsvoering mogelijk maken
  • Bouwplannen mogen uitvoeren
  • Projectontwikkeling laten doorgaan

Populaire onderwerpen

Besluit Omgevingsrecht bestemmingsplan Bouwvergunning Gemeente Handhaving Kruimelregeling omgevingsvergunning Vergunningaanvraag Vergunningvrij bouwen Westland

Gerelateerde blogs

Schadevergoeding

22 april 2016
Algemeen, Kantoor

Soms overkomt het je!

Vorige maand was ik zelf aan de beurt: ik ontving een aanschrijving van een advocatenkantoor om het gebruik van twee foto’s te staken, omdat het gebruik onrechtmatig was. Het ging om twee foto’s die op klein formaat bij blogs waren afgedrukt. Mijn collega had die van Flickr gehaald. Zij dacht
Lees meer »

30 juli 2015
Algemeen, Kantoor

Het staat er écht!

Gelezen in een advies aan gemeente Westland over planschade voor een woning: Onze taxatie wijkt af van de door aanvrager overgelegde WOZ-waarden van de woning (…) De WOZ-waarde is naar onze mening onwaarschijnlijk hoog. Omgerekend per vierkante meter gebruiksoppervlak zou deze neer komen op het waardeniveau van een gunstig gelegen
Lees meer »

16 april 2015
Algemeen, Projectontwikkeling laten doorgaan

Overgangsrecht

Bedrijfswoningen die al heel veel jaren door burgers bewoond worden vallen daardoor vaak onder overgangsrecht. Het overgangsrecht bepaalt dat gebruik dat in strijd is met het bestemmingsplan, mag worden voortgezet. In recente bestemmingsplannen geldt het overgangsrecht alleen voor gebruik dat eerder in overeenstemming met het bestemmingsplan was, dus legaal gebruik.
Lees meer »

Naar alle blogs
logo Zwinkels

Meld u aan voor de nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Advocatenkantoor Zwinkels BV

Advocatenkantoor Zwinkels BV

Middel Broekweg 120a
2675 KJ Honselersdijk

T: +31 (0)174 631864F: 0174 626786E: info@zwinkelsadvocatenkantoor.nl

Rechtspositie: BV
KvK-nummer: 76054721
BTW: NL860491286B01
Volg ons op:
  • Home
  • Specialisaties
    • Bouwplannen mogen uitvoeren
    • Bedrijfsvoering mogelijk maken
    • Projectontwikkeling laten doorgaan
  • Blogs
  • Team
    • Referenties
  • Informatie
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy policy
    • Kantoor klachtenregeling
  • Contact

Blogs

24 september 2021

Westland wil oude strijdigheden in het buitengebied legaliseren

Lees meer »

4 maart 2021

Zo maak je kleine winkels juridisch geschikt voor herontwikkeling tot woningen

Lees meer »

Copyright © 2023 Advocatenkantoor Zwinkels BV - All rights reserved

  • Home
  • Algemene voorwaarden
  • Privacy policy Advocatenkantoor Zwinkels