Advocatenkantoor Zwinkels BV |

Advocatenkantoor Zwinkels BV

+31 (0)174 631864   info@zwinkelsadvocatenkantoor.nl
  • Home
  • Specialisaties
    • Bouwplannen mogen uitvoeren
    • Bedrijfsvoering mogelijk maken
    • Projectontwikkeling laten doorgaan
  • Blogs
  • Team
    • Referenties
  • Informatie
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy policy
    • Kantoor klachtenregeling
  • Contact
Home / Bouwplannen mogen uitvoeren / Eisen aan parkeerplaatsen bij nieuwbouw

Eisen aan parkeerplaatsen bij nieuwbouw

6 november 2012 | Categorie: Bouwplannen mogen uitvoeren

Bij de verlening van een omgevingsvergunning voor nieuwbouw worden steeds vaker eisen gesteld aan het aantal parkeerplaatsen dat beschikbaar moet zijn. Dit is toegestaan als bij de nieuwbouw de bestemming van het pand wijzigt. De eisen zijn vastgelegd in de Bouwverordening.
 
Parkeren een probleem

Voor winkeliers is het een steeds grotere zorg: waar kunnen mijn klanten parkeren? Ook voor bedrijven die op bedrijventerreinen zijn gevestigd is het niet kunnen parkeren soms een reden om te vertrekken uit hun pand. Gelet op deze parkeerproblemen kan het kwaad bloed zetten als er ineens een bedrijf bijkomt dat veel parkeerplaatsen nodig heeft, en daar niet zelf voor kan zorgen. Mag ieder bedrijf zich overal vestigen, ook als er al veel te weinig parkeerplaatsen zijn in een gebied?

Wijziging van het gebruik vereist om parkeereisen te stellen

Een bedrijf of een winkel mag zich vestigen als dat in het bestemmingsplan is toegestaan. Als een pand eerder een andere functie had, maar alsnog wordt ingericht als winkel, dan verandert de bestemming. Voor die verandering van de bestemming is een omgevingsvergunning nodig. Voor nieuwbouw is eveneens een omgevingsvergunning nodig. De gemeente moet bij de verlening van deze vergunningen onder andere beoordelen of er voldoende parkeerplaatsen zijn voor het pand. Dit is een vereiste in artikel 2.5.30 van de Bouwverordening. De Bouwverordening is in vrijwel alle gemeenten vastgesteld.

De inhoud van de parkeernormen (hoeveel parkeerplaatsen vereist zijn) is veelal opgenomen in eigen beleid van de gemeente. Die normen zijn meestal rechtstreeks afgeleid van landelijke normen, te weten de CROW publicatie 182. Zo kan in het beleid zijn opgenomen dat er voor een winkel in het centrum 3,8 parkeerplaats per 100 m2 vloeroppervlak nodig is. Voor kantoren met een baliefunctie, zoals makelaars of uitzendbureaus is 2,3 parkeerplaats nodig. Voor andere bedrijven gelden veel lagere parkeernormen. Voor loodsen en opslag is slechts een halve parkeerplaats per 100 m2 vloeroppervlak nodig.

Historisch tekort

De eis om over parkeerplaatsen te beschikken is verbonden aan een verandering van het gebruik of van de bestemming. Bij gelijkblijvend gebruik en kunnen geen extra parkeereisen worden gesteld, omdat dan rekening moet worden gehouden met het “historisch tekort”. Het gaat dan om het aantal parkeerplaatsen dat van oudsher al aan het gebruik of de bestemming is toegekend.

Per (nieuwbouw- of wijzigings)project moet de parkeerbehoefte worden berekend. Daarbij geldt dat bij een bestaand pand met een bestaande functie het aantal parkeerplaatsen dat al bij deze functie hoort meegerekend wordt bij de overgang naar een nieuwe functie. Bij een pand dat in gebruik is als makelaarskantoor “horen” derhalve 2,3 parkeerplaatsen per 100 m2 bedrijfsoppervlak, ongeacht of die parkeerplaatsen er daadwerkelijk zijn. Als die er niet zijn, wordt dit het “historisch parkeertekort” genoemd. Als bij het makelaarskantoor al 2,3 parkeerplaatsen horen, en er vervolgens een winkel wordt gevestigd, waarvoor 3,8 parkeerplaats nodig is, is  maar 1,5 parkeerplaats extra vereist. Dit geldt ook als het makelaarskantoor geen eigen parkeerplaatsen heeft, maar gebruik maakt van parkeren in het openbaar gebied.  Het geldt zelfs als er in het gebied al veel te weinig parkeerplaatsen zijn. Dit zijn rechten die aan de bestemming als makelaarskantoor verbonden zijn.

Gemeentelijk parkeerfonds

Als een bedrijf geen parkeerplaatsen op eigen terrein kan aanleggen, kan een gemeente eventueel eisen dat  een storting in het gemeentelijke parkeerfonds wordt gedaan. Daardoor kunnen dan later nieuwe parkeerplaatsen worden aangelegd als er ergens in het openbare gebied of na sloop van panden ruimte voor ontstaat. Daardoor kan worden voorkomen dat de kernen of bedrijfsterreinen volledig dichtslibben.

Ontheffing parkeereisen

De Bouwverordening biedt ook de mogelijkheid dat een gemeente ontheffing verleent van de eis om parkeerplaatsen te realiseren. Een grond voor deze ontheffing is bijvoorbeeld dat er voldoende parkeergelegenheid in het openbare gebied aanwezig is. Volgens uitspraken van de rechter kunnen ook andere omstandigheden meetellen mee bij de beoordeling hoeveel parkeerplaatsen nodig zijn. Het is nuttig om daarover tijdig deskundig advies in te winnen, zodat de vergunningverlening niet wordt vertraagd.

Tags: bedrijventerrein, omgevingsvergunning, parkeereisen

Deel dit artikel:

Reacties

  1. Bart van 't Grunewold

    8 november 2016

    Heej Juliette,

    Heb ik wat informatie nodig over parkeernormen, kom ik na wat googlen op jouw website uit. Grappig. Zo zie je maar weer hoe je elkaar – na jaren – nog eens tegenkomt!
    Hoewel ik het in mijn kwestie niet kan gebruiken, wel een leerzaam stukje.

    Hartelijke groet

    Beantwoorden
  2. Helen

    15 april 2019

    wanneer moet bezwaar tegen aantal parkeerplaatsen ingediend worden: bj wijzigen van bestemmingsplan
    (van kantoor naar woonfunctie terrein) of als omgevingvergunning na wijziging bestemmingsplan wordt verleend?

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoekt u iets specifieks?

Gerelateerde blogs

17 augustus 2022
Algemeen, Bouwplannen mogen uitvoeren

Wat te doen voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet?

Het lijkt er echt op alsof de inwerkingtreding van de Omgevingswet per 1 januari 2023 zal zijn. Pas half juli, bij de behandeling in de Eerste Kamer, werd duidelijk dat er een grote kans is dat de wet op die datum echt in werking treedt. De dag die je wist
Lees meer »

Bestemmingsplan

24 december 2019
Bouwplannen mogen uitvoeren

Bedrijf heeft alleen indirect belang bij bescherming van Natura 2000 – gebieden

In deze blog beschreef ik dat de Afdeling bestuursrecht van de Raad van State (de Afdeling) heeft uitgesproken dat een bedrijf bijna nooit kan aantonen een eigen belang te hebben bij bescherming van Natura 2000 – gebieden. Dit leidt ertoe dat het beroep van het bedrijf op aantasting van het
Lees meer »

handhaving

15 oktober 2019
Bouwplannen mogen uitvoeren

Gemeente mag niet handhaven tegen bouwwerk zonder vergunning

Het gebeurt regelmatig: u heeft enkele jaren geleden uw woning aangekocht en krijgt plots een brief van de gemeente op de mat. Er wordt een last onder dwangsom opgelegd, omdat u een illegaal bouwwerk bij uw woning heeft staan. Mogelijk was u er niet eens van op de hoogte dat
Lees meer »

Naar alle blogs
logo Zwinkels

Meld u aan voor de nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Advocatenkantoor Zwinkels BV

Advocatenkantoor Zwinkels BV

Middel Broekweg 120a
2675 KJ Honselersdijk

T: +31 (0)174 631864F: 0174 626786E: info@zwinkelsadvocatenkantoor.nl

Rechtspositie: BV
KvK-nummer: 76054721
BTW: NL860491286B01
Volg ons op:
  • Home
  • Specialisaties
    • Bouwplannen mogen uitvoeren
    • Bedrijfsvoering mogelijk maken
    • Projectontwikkeling laten doorgaan
  • Blogs
  • Team
    • Referenties
  • Informatie
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy policy
    • Kantoor klachtenregeling
  • Contact

Blogs

17 augustus 2022

Wat te doen voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet?

Lees meer »

24 september 2021

Westland wil oude strijdigheden in het buitengebied legaliseren

Lees meer »

Copyright © 2023 Advocatenkantoor Zwinkels BV - All rights reserved

  • Home
  • Algemene voorwaarden
  • Privacy policy Advocatenkantoor Zwinkels