Advocatenkantoor Zwinkels BV |

Advocatenkantoor Zwinkels BV

+31 (0)174 631864   info@zwinkelsadvocatenkantoor.nl
  • Home
  • Specialisaties
    • Omgevingsvergunning aanvragen
    • Handhaving
    • Afwijken omgevingsplan
  • Blogs
  • Team
    • Referenties
  • Informatie
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy policy
    • Kantoor klachtenregeling
  • Contact
Home / Bedrijfsvoering mogelijk maken / Parkeernormen en historisch parkeertekort

Parkeernormen en historisch parkeertekort

19 maart 2018 | Categorie: Bedrijfsvoering mogelijk maken

Parkeernormen en historisch parkeertekort

Parkeernormen en historisch parkeertekort

Gemeente Bodegraven verleent een vergunning voor het verbouwen van een winkel-/woonpand tot winkel en berging ten behoeve van het stallen van fietsen op de begane grond en twee studio’s en een appartement op de verdiepingen van een pand in het centrum van Bodegraven. Dit is in strijd met het bestemmingsplan, maar wordt toegestaan met behulp van de kruimelregeling. Dat betekent dat de gemeente gelijktijdig met de verlening van de vergunning om te verbouwen, ook vergunning verleent om af te wijken van de bestemming. De vergunningverlening vindt binnen 8 weken na de aanvraag plaats.

Uit deze uitspraak (ECLI:NL:RVS:2018:378) blijkt dat de gemeente ook bij toepassing van de Kruimelregeling om het gebruik te wijzigen, rekening moet houden met parkeernormen. In de uitspraak wordt nog eens bevestigd dat het zg. historisch parkeertekort niet behoeft te worden opgelost.

In de vergunning wordt een toename van het aantal woningen mogelijk gemaakt. Volgens bezwaarmaker heeft de gemeente ten onrechte geen oordeel gegeven over de parkeerdruk die de extra woningen met zich meebrengen. De gemeente heeft wel een berekening gemaakt van de eventuele toename van de parkeerdruk, maar deze berekening maakte geen onderdeel uit van het besluit op bezwaar. Ook heeft de gemeente niet op een andere wijze gemotiveerd op welke wijze zij tot de conclusie is gekomen dat van een onaanvaardbare toename van de parkeerdruk geen sprake is. Toch laat de Raad van State de rechtsgevolgen van het besluit in stand.

Overwogen wordt dat bij de beoordeling van de vraag of wordt voorzien in voldoende parkeergelegenheid alleen rekening dient te worden gehouden met de toename van de parkeerbehoefte als gevolg van het realiseren van het bouwplan. Een eventueel bestaand tekort aan parkeerplaatsen kan als regel buiten beschouwing worden gelaten. Dit bestaande tekort wordt het “historisch parkeertekort” genoemd. Hierdoor behoeft alleen rekening te worden gehouden met de toename van de parkeerbehoefte als gevolg van het realiseren van het bouwplan ten opzichte van de reeds bestaande parkeerbehoefte vanwege het bestaande pand.

Het feit dat het pand lang heeft leeggestaan en daardoor helemaal geen parkeerbehoefte had, is daarbij volgens de Afdeling niet relevant. Ook na leegstand van enkele jaren, waarbij helemaal geen parkeerruimte nodig was, mag er dus niet van uit worden gegaan dat de parkeerbehoefte in het verleden nul was.

De gemeente heeft aangegeven dat aan de hand van de Nota parkeernormen van de gemeente de parkeerbehoefte in de bestaande en in de nieuwe situatie is berekend. De parkeerbehoefte is voor de oude situatie vijf parkeerplaatsen. In de nieuwe situatie, met twee studio’s, een tweekamerappartement en een winkelruimte met een bruto vloeroppervlak van 82 m2, is de parkeerbehoefte ook 5 parkeerplaatsen. Omdat het bruto vloeroppervlak aan winkelruimte afneemt en omdat huurwoningen in het lagere segment een lager parkeerkencijfer hebben, blijft de parkeerbehoefte in de nieuwe situatie gelijk, ook al komen er woningen bij.

In de bestaande situatie zijn geen parkeerplaatsen op eigen terrein gerealiseerd, en in de nieuwe situatie kunnen op eigen terrein ook geen parkeerplaatsen worden gerealiseerd. De gemeente stelt zich op het standpunt dat de parkeerbehoefte zich oplost in het openbaar gebied en dat in de directe omgeving ook ’s-nachts voldoende openbare parkeerplaatsen beschikbaar zijn. De Raad van State volgt dit en laat de gevolgen van het besluit in stand. 

Uit het voorgaande volgt dat bij toepassing van de Kruimelregeling om een vergunning te verlenen voor de wijziging van de functie van een bestand pand ook aandacht moet worden besteed aan het aantal parkeerplaatsen. Belangrijk is het aantal parkeerplaatsen dat in de nieuwe situatie nodig is ten opzichte van de oude situatie. Als dit gelijk blijft, kan niet worden geëist dat er nieuwe parkeerplaatsen op eigen terrein worden aangelegd. Dit geldt ook als voordien altijd in het openbare gebied werd geparkeerd. Het bezwaar dat te weinig parkeerplaatsen beschikbaar zijn wordt door omwonenden vaak naar voren gebracht, maar stuit af op het uitgangspunt dat een historisch parkeertekort niet hoeft worden opgelost door een nieuw bouwplan.

Tags: Gemeente Bodegraven, Parkeernormen, Parkeertekort, Parkeren

Zoekt u iets specifieks?

Wij stellen blogs zorgvuldig samen op basis van de op dat moment geldende regelgeving en jurisprudentie. Onze blogs kunnen door de actualiteit worden achterhaald en hebben een algemeen karakter waardoor zij niet als juridisch advies kunnen worden beschouwd.

Gerelateerde blogs

11 maart 2024
Algemeen, Bedrijfsvoering mogelijk maken, Bouwplannen mogen uitvoeren

Woningbouw naast een bedrijf, bijt het elkaar of niet?

In onze praktijk komt het regelmatig voor dat een bedrijf bezwaar maakt tegen nieuwbouw van een woning, of wijziging van de bestemming van een bedrijfswoning naar een burgerwoning, omdat ze vrezen daardoor in hun bedrijfsvoering te worden geschaad.                   Op grond van
Lees meer »

4 november 2019
Bedrijfsvoering mogelijk maken

Hebben bedrijven per definitie geen belang bij bescherming van Natura 2000-gebieden?

Het lijkt er op dat bedrijven volgens de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (de Afdeling) geen belang hebben bij bescherming van Natura 2000-gebieden. Zij kunnen dan ook geen beroep doen op het feit dat bij een bestemmingsplan projecten mogelijk worden gemaakt die het natuurgebied mogelijk aantasten. Dat betekent
Lees meer »

Kruimelregeling

10 september 2019
Bedrijfsvoering mogelijk maken

Mogelijkheden om snel de bestemming te wijzigen

Heeft u bouwplannen die afwijken van het bestemmingsplan? Een procedure om af te wijken van het bestemmingsplan is lang en kostbaar, tenzij de kruimelregeling van toepassing is. De kruimelregeling noemt allerlei bouwprojecten, waarvoor met een verkorte procedure van het bestemmingsplan kan worden afgeweken. Wat is de kruimelregeling? Als een bouwproject
Lees meer »

Naar alle blogs
logo Zwinkels

Advocatenkantoor Zwinkels BV

Advocatenkantoor Zwinkels BV

Middel Broekweg 120a
2675 KJ Honselersdijk

T: +31 (0)174 631864E: info@zwinkelsadvocatenkantoor.nl

Rechtspositie: BV
KvK-nummer: 76054721
BTW: NL860491286B01
Volg ons op:
  • Home
  • Specialisaties
    • Omgevingsvergunning aanvragen
    • Handhaving
    • Afwijken omgevingsplan
  • Blogs
  • Team
    • Referenties
  • Informatie
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy policy
    • Kantoor klachtenregeling
  • Contact

Blogs

2 mei 2025

Transformatorhuisje sneller bouwen? Maak het vergunningvrij!

Lees meer »

11 maart 2024

Woningbouw naast een bedrijf, bijt het elkaar of niet?

Lees meer »

Copyright © 2025 Advocatenkantoor Zwinkels BV - All rights reserved

  • Home
  • Algemene voorwaarden
  • Privacy policy