Als een vergunningaanvraag past in het bestemmingsplan en aan enkele andere voorwaarden voldoet, is de reguliere procedure van toepassing. Daardoor geldt voor de gemeente de fatale termijn van 8 weken om te besluiten. Als de gemeente nalaat om binnen 8 weken te besluiten op een reguliere vergunningaanvraag, ontstaat een vergunning van rechtswege. Zie hiervoor deze blog. Welke gevolgen heeft dat nu voor de aanvrager?
Een reguliere omgevingsvergunning om te bouwen mag onmiddellijk na de verlening daarvan worden gebruikt. Vandaag vergunning ontvangen, morgen bouwen is dan dus mogelijk. Maar dat geldt niet voor de omgevingsvergunning die van rechtswege wordt verleend. Die mag pas worden gebruikt als de bezwaartermijn van 6 weken voorbij is. Een vergunning van rechtswege is dus niet altijd gunstig voor de aanvrager. Als de bezwaartermijn van 6 weken moet worden afgewacht, geldt er immers een uitstel van 6 weken voordat de vergunning daadwerkelijk gebruikt mag worden. Een vergunning van rechtswege is dan alleen gunstig als de gemeente de vergunning anders geweigerd zou hebben.
In het geval het vooral van belang is dat de vergunning snel gebruikt kan worden, is het dus niet zo nuttig als de vergunning van rechtswege is verleend. In een dergelijk geval zijn wij met de gemeente in overleg gegaan over die situatie. De gemeente bleek bereid om binnen 2 dagen alsnog de inhoudelijke beoordeling van de vergunning uit te voeren en alsnog een vergunning te verlenen. Deze vergunning trad onmiddellijk in werking, omdat deze door een besluit van de gemeente was ontstaan, en niet van rechtswege. Het feit dat een vergunning van rechtswege was ontstaan, was voor de gemeente en trigger om alsnog snel de aanvraag te beoordelen en een besluit te nemen.