Advocatenkantoor Zwinkels BV |

Advocatenkantoor Zwinkels BV

+31 (0)174 631864   info@zwinkelsadvocatenkantoor.nl
  • Home
  • Specialisaties
    • Bouwplannen mogen uitvoeren
    • Bedrijfsvoering mogelijk maken
    • Projectontwikkeling laten doorgaan
  • Blogs
  • Team
    • Referenties
  • Informatie
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy policy
    • Kantoor klachtenregeling
  • Contact
Home / Bouwplannen mogen uitvoeren / Gemeentelijk beleid over de toepassing van de kruimelregeling

Gemeentelijk beleid over de toepassing van de kruimelregeling

31 juli 2018 | Categorie: Bouwplannen mogen uitvoeren

KruimelregelingVerschillende gemeenten hebben beleid opgesteld voor de toepassing van de kruimelregeling, met name om gewijzigd gebruik van panden toe te staan. Soms wordt dit beleid zo strikt opgesteld, dat gemeenten zelf dat ruimer willen uitleggen. Zo wordt wel vaker de eis gesteld dat de noodzaak van ander gebruik moet zijn aangetoond. Over de uitleg van het begrip noodzaak kan wel worden gediscussieerd.
In beginsel wordt er bij de uitleg van een begrip een vaste uitlegmethode aangehouden. Wanneer er onduidelijkheid bestaat over een begrip, wordt allereerst in de wetgeving of in het betreffende bestemmingsplan gezocht naar een definitie. Indien deze niet aanwezig is, wordt daarna in het woordenboek (de ‘Dikke van Dale’) gezocht naar de definitie van een bepaald begrip, zodat de regels voor iedereen even duidelijk kunnen zijn. Uit een recente uitspraak van de Raad van State van 27 juni 2018 blijkt dat ook een ‘logische uitleg’ van een begrip van belang kan zijn in een procedure.

Uitleg van het begrip “noodzaak”
De uitspraak gaat om een vergunning om een pand in Pannerden om te bouwen tot broodjeszaak. De bestemming van dit pand staat niet toe om het als broodjeszaak te gebruiken. Het college heeft een vergunning verleend om af te wijken van het bestemmingsplan op grond van de ‘kruimelgevallenlijst’. De gemeente heeft beleid voor de toepassing van de kruimelregeling, en vond dat deze wijziging daar onder viel.
De exploitanten van twee nabijgelegen horecapanden waren het daar niet mee eens en zijn een bezwaar- en vervolgens een beroepsprocedure gestart. In beroep kwam de vraag aan de orde of de gemeente in strijd met het eigen beleid had gehandeld. In het beleid van de gemeente was de volgende voorwaarde opgenomen:
“Wijzigingen in het gebruik van bouwwerken kunnen worden toegestaan mits de noodzaak is aangetoond en de overwegingen om af te wijken zorgvuldig zijn onderbouwd.”
Volgens de exploitanten was er van die ‘noodzaak’ geen sprake. Zij verwezen voor dit argument naar de Dikke van Dale, waarin noodzaak wordt gedefinieerd als:
“omstandigheid dat iets zeer dringend of onvermijdelijk is”
Het college kon natuurlijk niet beweren dat de vestiging van een broodjeszaak zeer dringend of onvermijdelijk zou zijn. Hierdoor was volgens appellanten niet aan deze voorwaarde voldaan.
Het tegenargument van het college was dat wanneer deze definitie van ‘noodzaak’ wordt gehanteerd, er vrijwel nooit sprake zal zijn van ‘noodzaak’, waardoor afwijkingen van het bestemmingsplan überhaupt niet mogelijk zouden zijn. Om die reden heeft dit begrip niet de betekenis die appellanten daaraan geven. Het college gaf daarbij aan dat het graag per individueel geval de wenselijkheid en ruimtelijke aanvaardbaarheid van een initiatief wil beoordelen, en om die reden dit begrip had gebruikt. In dit geval was daarom een ruimere betekenis van het woord ‘noodzaak’ nodig, namelijk dat er met het verlenen van een vergunning ‘zwaarwegende ruimtelijke belangen worden gediend’. Dit zwaarwegende ruimtelijk belang betrof in dit geval de wens om leegstand tegen te gaan en de levendigheid en leefbaarheid van het centrum te vergroten. Een broodjeszaak zou binnen deze ruimere definitie wel onder ‘noodzaak’ kunnen vallen. Met een broodjeszaak zou volgens het college namelijk de attractiviteit en de levendigheid van het centrum worden verhoogd, en daarmee zou sprake zijn van een planologische verbetering.
Volgens de Raad van State heeft de gemeente daarmee een redelijke uitleg van het begrip “noodzaak” gehanteerd. Nu door de vergunning de leegstand werd opgeheven, en een broodjeszaak in deze ruimte de attractiviteit en de levendigheid van het dorpscentrum verhoogt, is ook aan deze voorwaarden voldaan, en kon de vergunning dus in stand blijven.
Uit het voorgaande blijkt dat de Afdeling bereid is om een uitleg van het kruimelbeleid toe te staan die verder gaat dan de gebruikelijke uitlegregels, mits het college maar een uitleg kan geven waaruit blijkt dat verlening van de vergunning bijdraagt aan een goede ruimtelijke ordening.

Tags: Beroepsprocedure, bestemmingsplan, Kruimelregeling, Pannerden

Deel dit artikel:

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoekt u iets specifieks?

Lees meer over mijn specialisaties

  • Algemeen
  • Bedrijfsvoering mogelijk maken
  • Bouwplannen mogen uitvoeren
  • Projectontwikkeling laten doorgaan

Populaire onderwerpen

Besluit Omgevingsrecht bestemmingsplan Bouwvergunning Gemeente Handhaving Kruimelregeling omgevingsvergunning Vergunningaanvraag Vergunningvrij bouwen Westland

Gerelateerde blogs

Bestemmingsplan

24 december 2019
Bouwplannen mogen uitvoeren

Bedrijf heeft alleen indirect belang bij bescherming van Natura 2000 – gebieden

In deze blog beschreef ik dat de Afdeling bestuursrecht van de Raad van State (de Afdeling) heeft uitgesproken dat een bedrijf bijna nooit kan aantonen een eigen belang te hebben bij bescherming van Natura 2000 – gebieden. Dit leidt ertoe dat het beroep van het bedrijf op aantasting van het
Lees meer »

handhaving

15 oktober 2019
Bouwplannen mogen uitvoeren

Gemeente mag niet handhaven tegen bouwwerk zonder vergunning

Het gebeurt regelmatig: u heeft enkele jaren geleden uw woning aangekocht en krijgt plots een brief van de gemeente op de mat. Er wordt een last onder dwangsom opgelegd, omdat u een illegaal bouwwerk bij uw woning heeft staan. Mogelijk was u er niet eens van op de hoogte dat
Lees meer »

6 augustus 2019
Bouwplannen mogen uitvoeren

Wanneer is een concurrent een belanghebbende?

U hebt als projectontwikkelaar een mooi ontwikkelplan gemaakt. U wilt deze plannen voorleggen aan de gemeente of er is inmiddels aan u een omgevingsvergunning verleend door de gemeente. Voor u is het bij het realiseren van uw bouw- of ontwikkelplannen van groot belang dat uw plannen niet worden gedwarsboomd door
Lees meer »

Naar alle blogs
logo Zwinkels

Meld u aan voor de nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Advocatenkantoor Zwinkels BV

Advocatenkantoor Zwinkels BV

Middel Broekweg 120a
2675 KJ Honselersdijk

T: +31 (0)174 631864F: 0174 626786E: info@zwinkelsadvocatenkantoor.nl

Rechtspositie: BV
KvK-nummer: 76054721
BTW: NL860491286B01
Volg ons op:
  • Home
  • Specialisaties
    • Bouwplannen mogen uitvoeren
    • Bedrijfsvoering mogelijk maken
    • Projectontwikkeling laten doorgaan
  • Blogs
  • Team
    • Referenties
  • Informatie
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy policy
    • Kantoor klachtenregeling
  • Contact

Blogs

24 september 2021

Westland wil oude strijdigheden in het buitengebied legaliseren

Lees meer »

4 maart 2021

Zo maak je kleine winkels juridisch geschikt voor herontwikkeling tot woningen

Lees meer »

Copyright © 2022 Advocatenkantoor Zwinkels BV - All rights reserved

  • Home
  • Algemene voorwaarden
  • Privacy policy Advocatenkantoor Zwinkels