Parkeernormen zijn vaak keihard. Er moet voldaan worden aan deze normen, of er moet goed onderbouwd worden waarom ervan afgeweken kan worden. Het niet voldoen aan deze voorwaarden, hoe goed uw plan verder ook is, leidt vaak tot afwijzing of vernietiging van een vergunning. Maar stel dat door uw bouwplannen een aantal “illegale parkeerplaatsen” komt te vervallen. Illegale parkeerplaatsen zijn parkeerplaatsen die op braakliggend land in gebruik zijn genomen, zonder dat dat ook zo bestemd is. Waar moet dan vanuit worden gegaan bij het bepalen van de parkeerbehoefte?
Parkeernormen
Sinds 2014 moeten gemeenten parkeernormen in hun bestemmingsplan opnemen. Deze kunnen direct in het bestemmingsplan worden opgenomen. Zo kan er bijvoorbeeld op bepaalde stukken grond, een aantal parkeerplaatsen aangegeven staan. Maar gemeenten kunnen ook in hun bestemmingsplan verwijzen naar het gemeentebeleid. Hier zijn zij voor het grootste deel vrij in.
De parkeernormen die een gemeente opstelt moeten in ieder geval voldoende duidelijk zijn. Als de gemeente een vergunningaanvraag behandelt, moet er getoetst kunnen worden of aan de parkeernormen voldaan is. Daarnaast wordt er vaak een afwijkingsbevoegdheid opgenomen in het bestemmingsplan. Om hiervan gebruik te kunnen maken, moet goed onderbouwd worden waarom er met minder parkeerplaatsen kan worden volstaan. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat er al voldoende parkeergelegenheid is.
De normen worden door gemeenten vastgesteld aan de hand van de verwachte parkeerbehoefte. Bij een vergunningaanvraag kan de gemeente eisen dat u extra parkeerplaatsen realiseert, voordat zij een vergunning verleent. Hierbij mag een gemeente enkel rekening te houden met de extra parkeerbehoefte die door uw plannen ontstaan. Met bestaande parkeeroverlast hoeft geen rekening gehouden te worden.
Illegale parkeerplaatsen
Stel dat u een woning wilt bouwen. Bij deze woning legt u in uw bouwplan, conform het bestemmingsplan, voldoende parkeerplaatsen aan. Echter, op het perceel waar u wilt bouwen wordt al jaren lang illegaal geparkeerd. Door het vervallen van deze parkeerplaatsen, is het aannemelijk dat er een hogere parkeerdruk dan voorheen zal ontstaan. In principe betekent dit dat door uw bouwplan een verhoogde parkeerbehoefte ontstaat.
Toen deze situatie zich voordeed bij de Raad van State (in deze uitspraak) vond de rechter niet dat het verdwijnen van illegale parkeerplaatsen mee mocht wegen in de uiteindelijke besluitvorming. De gemeente had weliswaar erkend dat de parkeerbehoefte waarschijnlijk verhoogd zou worden, maar zij had voldoende onderbouwd dat dit te wijten was aan de beëindiging van een illegale situatie. Voor de realisatie van het plan zelf – het bouwen van woningen – was volgens de rechter voldoende rekening gehouden met de toekomstige parkeerbehoefte. Hierdoor was volgens hem voldaan aan de geldende parkeernorm.
Tip voor de praktijk
Het is belangrijk dat u bij bouwplannen ook aan de geldende parkeernormen denkt. Als u hier niet aan voldoet, is er een grote kans dat uw plan afgewezen of in bezwaar vernietigd wordt. Een hogere parkeerdruk betekent niet per definitie dat er geen vergunning verleend zal worden. Er zal echter wel goed onderbouwd moeten worden waarom dit niet voor (meer) overlast zal zorgen. Het vervallen van illegale parkeerplaatsen hoeft weegt in ieder geval niet mee!
Wilt u weten of uw plannen gerealiseerd kunnen worden?
Bekijk de mogelijkheden op de website van BestemmingsPlanBezwaar
Advocatenkantoor Zwinkels stelt haar blogs zorgvuldig samen op basis van de op dat moment geldende regelgeving. Onze blogs kunnen door de actualiteit worden achterhaald en hebben een algemeen karakter waardoor zij niet als juridisch advies kunnen worden beschouwd.