Advocatenkantoor Zwinkels BV |

Advocatenkantoor Zwinkels BV

+31 (0)174 631864   info@zwinkelsadvocatenkantoor.nl
  • Home
  • Specialisaties
    • Omgevingsvergunning aanvragen
    • Handhaving
    • Afwijken omgevingsplan
  • Blogs
  • Team
    • Referenties
  • Informatie
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy policy
    • Kantoor klachtenregeling
  • Contact
Home / Projectontwikkeling laten doorgaan / Op de mobike in Shanghai

Op de mobike in Shanghai

29 januari 2019 | Categorie: Projectontwikkeling laten doorgaan

Met oud en nieuw was ik bij mijn dochter, die tijdelijk in Shanghai woont. Zij woont in een flatgebouw vlak bij Jing An Tempel, in de buurt van de oude franse concessie, op zo’n 5 km afstand van de Bund, de bekende boulevard in Shanghai. En hoe verplaatsten wij ons? Voornamelijk met de fiets! Voor het dichtstbijzijnde metrostation moesten we 10 minuten lopen, en fietsen stonden er altijd volop rondom haar flatgebouw. Die fietsen zijn deelfietsen, die je kunt gebruiken en elders in de stad weer kunt parkeren. De grootste aanbieder is mobike.com. Overal in de stad staan deelfietsen klaar. Je gebruikt ze, en laat ze elders in de stad weer achter. In het centrum staan volgens mij wel een miljoen mobikes. Bij haar in de buurt stonden er altijd wel 30 klaar.

Ik had in Nederland een app op mijn telefoon gezet met een tegoed van 5 euro. Daarmee kon ik 5 keer per dag de ritprijs van 8 eurocent per rit betalen. Door de app kon ik met mijn telefoon het fietsslot openen. Ik fotografeerde een QR-code op de fiets, het bedrag werd afgeschreven van mijn tegoed, en het slot sprong open. Als je op de plek van bestemming bent, zet je de fiets weer op slot, en kan de volgende hem gebruiken. Een prachtig systeem.

Mobikes zijn prettige fietsen. Ze zijn makkelijk in hoogte verstelbaar, er zit een mandje op, de banden kunnen nooit lek en hij rijdt lekker. Er zit een GPS tracker op. Als je de fiets ergens achterlaat waar hij niet hoort, kan hij door de organisatie worden opgehaald (en krijg je ook online een boete van zo’n 50 cent). Ook kun je melden als er iets mee is, dan wordt hij ook opgehaald en gerepareerd. Het systeem werkt echt.

Mobike is pas in 2015 in Peking opgericht, en is nu, 3 jaar later, al in heel veel andere steden in China beschikbaar. We hoorden van andere reizigers dat het alleen geen succes is in heuvelachtige steden. Daar wilde iedereen dan wel met de fiets naar beneden rijden, maar niet de fiets bergop rijden, waardoor er boven altijd te weinig fietsen waren! Daar moeten ze nog iets slims op verzinnen.

Het is ongelofelijk, maar toen ik net terug was in Nederland, zag ik in Rotterdam een mobike rijden! Ik kon mijn ogen niet geloven, maar bij het station reed iemand rond op exact dezelfde compacte oranje fiets. Het blijkt dat Mobike sinds vorig jaar ook in Delft en Rotterdam beschikbaar is. Mobike is dus vanaf 2015 niet alleen uitgebreid naar veel steden in China, maar ook naar Europa.

Ik ga maar eens kijken of mijn mobike-app in Delft ook werkt. Ik heb tenslotte nog tegoed op mijn app staan. Zouden ze dan mijn fiets in Honselersdijk op komen halen als ik hem te lang op mijn erf laat staan?

Tags: china, deelfiets, Fietsen, openbaar vervoer, Shanghai, stedelijke ontwikkeling

Zoekt u iets specifieks?

Wij stellen blogs zorgvuldig samen op basis van de op dat moment geldende regelgeving en jurisprudentie. Onze blogs kunnen door de actualiteit worden achterhaald en hebben een algemeen karakter waardoor zij niet als juridisch advies kunnen worden beschouwd.

Gerelateerde blogs

Natuurvergunning onnodig bij gebruik elektrisch materieel

28 mei 2025
Bouwplannen mogen uitvoeren, Projectontwikkeling laten doorgaan

Geen natuurvergunning nodig door elektrisch materieel?

Recent is er een interessante uitspraak gedaan door de rechtbank Oost-Brabant over een natuurvergunning in verband met de stikstofregels. De uitspraak ging over de vraag of een natuurvergunning wel verleend hoeft te worden, wanneer in de aanvraag al duidelijk is dat er geen stikstofdepositie zou ontstaan. Hoewel de rechtbank de
Lees meer »

vergunningaanvraag

1 mei 2019
Projectontwikkeling laten doorgaan

Is de gemeente verplicht handhavend op te treden tegen gebruik als burgerwoning?

In het buitengebied worden veel bedrijfswoningen niet meer als zodanig gebruikt. Deze woningen hebben de bestemming “Bedrijfswoning”, maar worden bewoond als burgerwoning. Gemeenten zijn vaak heel terughoudend om tegen bewoning van een bedrijfswoning op te treden. De Raad van State heeft recent beoordeeld of de gemeente verplicht kan worden om
Lees meer »

parkeerplaatsen

23 april 2019
Projectontwikkeling laten doorgaan

Illegale parkeerplaatsen tellen niet bij een vergunningaanvraag

Parkeernormen zijn vaak keihard. Er moet voldaan worden aan deze normen, of er moet goed onderbouwd worden waarom ervan afgeweken kan worden. Het niet voldoen aan deze voorwaarden, hoe goed uw plan verder ook is, leidt vaak tot afwijzing of vernietiging van een vergunning. Maar stel dat door uw bouwplannen
Lees meer »

Naar alle blogs
logo Zwinkels

Advocatenkantoor Zwinkels BV

Advocatenkantoor Zwinkels BV

Middel Broekweg 120a
2675 KJ Honselersdijk

T: +31 (0)174 631864E: info@zwinkelsadvocatenkantoor.nl

Rechtspositie: BV
KvK-nummer: 76054721
BTW: NL860491286B01
Volg ons op:
  • Home
  • Specialisaties
    • Omgevingsvergunning aanvragen
    • Handhaving
    • Afwijken omgevingsplan
  • Blogs
  • Team
    • Referenties
  • Informatie
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy policy
    • Kantoor klachtenregeling
  • Contact

Blogs

28 mei 2025

Geen natuurvergunning nodig door elektrisch materieel?

Lees meer »

2 mei 2025

Transformatorhuisje sneller bouwen? Maak het vergunningvrij!

Lees meer »

Copyright © 2025 Advocatenkantoor Zwinkels BV - All rights reserved

  • Home
  • Algemene voorwaarden
  • Privacy policy