Met oud en nieuw was ik in Shanghai en later ook in Xian, op bezoek bij mijn dochter. Het is ongelofelijk om te zien hoe Chinese steden letterlijk uit de grond gestampt worden. Het zijn echt ontworpen steden, met een recht stratenpatroon en enorm veel woontorens van gigantische afmetingen. Toen ik van de luchthaven van Xian naar het centrum reed, zag ik op enig moment 18 precies dezelfde woontorens met 18 verdiepingen. Daarnaast stonden 7 hoge kranen om nog eens een groot aantal precies dezelfde woontorens te bouwen. Zo kun je dus snel mensen huisvesten.
De grondslag van de grote Chinese steden is het metronet. Ondergronds transport is de enige manier om snel mensen te vervoeren, op een manier die het ook bovengronds leefbaar houdt. Er is een onderzoek gedaan dat de nabijheid van een metrostation in Shanghai rechtstreeks samenhangt met de hoogte van de huizenprijzen (prijs per m2 woonoppervlak). Hoe dichter bij een metrostation, hoe hoger de prijzen. Dezelfde relatie zie je in veel steden: goed openbaar vervoer verhoogt de waarde van onroerend goed. Ik vond het zelf plezierig om te lopen of te fietsen in het centrum van Shanghai, omdat de auto’s niet overheersend aanwezig waren. Bovendien geldt er in Shanghai een toeterverbod, en dat maakt het op straat ook rustiger. Met goed openbaar vervoer blijven steden leefbaar. Bovendien kun je overal een leenfiets pakken als je dat wilt.
De ontwikkelingen gaan ongelofelijk snel. Ik bezocht het Museum van ruimtelijke ordening in Shanghai (altijd met je werk bezig blijven natuurlijk). Daar liet men zien hoe snel de ontwikkeling van Pudong is gegaan. Pudong is het nieuwe centrum met enorme kantoortorens en woonwijken dat recent is gebouwd aan de overkant van de Gele rivier. De mooi verlichte kantoortorens aan de overkant van de rivier zijn heel fotogeniek, zodat ze als het uithangbord van de stad fungeren. De ontwikkeling is rond 2000 begonnen, en nu is het vrijwel volgebouwd. Pas in 2015 is de Shanghai toren van 632 meter hoog gereed gekomen. Nu is men bezig om de zone langs de kleine rivier die door de stad heen loopt (Wusong Rivier) op te knappen en te vergroenen. Oude havengerelateerde industrieën worden vervangen door wonen, recreatie en groen. Hier is het openbaar vervoersnet al aanwezig, zodat met relatief beperkte kosten nieuwe mogelijkheden voor wonen en recreatie kunnen worden gerealiseerd.
Je kunt paralellen trekken tussen de ontwikkeling van Pudong met het ontwikkelen van Rotterdam Zuid, en het ontwikkelen van de grond langs de Wusong Rivier met het vergroenen van rivierzones op allerlei plaatsen in Nederland. Dezelfde ideeën, maar dan wel op veel grotere schaal en heel veel sneller gerealiseerd!